SEXCHIKANE I DANMARK
77.000 oplever hvert år sexistiske krænkelser på arbejdspladsen
En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viser, at omkring 77.000 danske arbejdstagere hvert år bliver udsat for seksuel chikane og krænkelser på jobbet. Seksuelt krænkende adfærd kan have alvorlige konsekvenser for både de involverede parter og arbejdspladsen.
Derfor bør virksomheden sikre en omgangstone og -form på arbejdspladsen, som alle medarbejdere kan føle sig tilpas i. At uddanne medarbejderne i, hvordan de "taler om" og tager hensyn til hinandens grænser, kan hjælpe din virksomhed med at forebygge og undgå krænkelser:
- Ifølge Arbejdstilsynet forebygger virksomheder sexchikane ved, at gøre det til et tilbagevendende punkt og en del af oplæringen af nyansatte
- Arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet anbefaler dialog som det vigtigste redskab i kampen mod sexchikane
Online kursus i forbyggelse af seksuelle krænkelser (med dialogværktøjer til dine medarbejdere)
Om dette kurset
E-LEARNING
Nem og fleksibel måde at forebygge sexisme på arbejdspladsen
Eksempel på et af de 10 dilemmaer fra kurset, som anvendes til at skabe en relaterbar dialog om, hvordan man kommer seksuelle krænkelser til livs.
Seksuelt krænkende adfærd kan have alvorlige konsekvenser for de involverede parter og arbejdspladsen – og når 77.000 danske arbejdstagere hvert år bliver udsat for seksuel chikane på jobbet, så er det noget, alle virksomheder bør tage seriøst.
Virksomheden skal sikre en adfærd og omgangstone på arbejdspladsen, som alle medarbejderne føler sig tilpas i. Men hvordan sikrer virksomheden det? En ting er, hvad der besluttes på ledelsesniveau, og en helt anden ting er, hvordan medarbejderne – med deres forskellige grænser – identificerer og tager hensyn til hinandens grænser i hverdagen. Medarbejderne skal derfor have værktøjerne til at kunne tale om et så svært og tabubelagt emne som sexchikane.
Derfor tilbyder vi hos GoLearn et online kursus, om hvordan du undgår og forebygger seksuelle krænkelser på arbejdspladsen ved hjælp af en række dialogværktøjer, som dine medarbejdere kan tilgå, når det passer ind i hverdagen.
Kurset består af korte, overskuelige videolektioner, som dine medarbejdere kan se ligeså mange gange, de har behov for.
Hvorfor skal du uddanne dine medarbejdere for at forebygge sexchikane?
Her de vigtigste grunde til, hvorfor du skal uddanne dine medarbejdere for at forebygge og undgå sexchikane på arbejdspladsen:
- Din virksomhed skaber et sundere arbejdsmiljø, hvor alle medarbejdere kan føle sig tilpas
- I får en værktøjskasse, som I kan referere til under MUS samtaler og benytte til onboarding af nye ansatte
- Jeres medarbejdere får en fælles referenceramme i forhold til omgangstone og -form
- Dialog bliver en etableret del af jeres kultur
- Din virksomhed signalerer til jeres medarbejdere, at I tager sexchikane seriøst – og det vil have en positiv indvirkning på kulturen og det psykiske arbejdsmiljø
“GoLearns e-læring er overlegen i forhold til alle øvrige leverandører, vi har sammenlignet med – også hvis vi kigger internationalt. E-læringen er i særklasse og utrolig velproduceret.”
Morten Krüger Stadpris
Digital Learning Manager i Semler A/S
TEST KURSET UFORPLIGTENDE
eller kontakt os på